Digital loves interim

 

Dat Digital ‘in’ is, dat wisten we al. Alleen lijkt het nu nog extremer dan op een gemiddelde dag in 2015, en deze tendens zet zich de komende tijd zeer zeker door. De laatste maanden merken wij op dat E-commerce- en/of Online Marketing-kandidaten regelmatig een aantal keer per dág worden benaderd in plaats van een aantal keer per week (wat op zich al vrij veel was).

Dit heeft invloed, invloed op de voorkeur van tijdelijke inhuur boven de (te lang durende) vaste invulling van vacatures. Als er meer werk is en daar tegenover staan juist minder mensen om het werk op te pakken, dan verschuift de focus van ‘perms’ naar ’temps’. Snel schakelen, snel inzetbaar, snel de boel op orde, snel richting de oplossing. Daar houdt men van in deze snelle maatschappij. Maar, er is altijd een maar…

Sneller is niet altijd beter. Er zijn gehaaide kapers op de kust, kapers die dezelfde kans zien en onbezonnen om zich heen gaan graaien. Ook de juiste interimkandidaat bij de juiste organisatie/op de juiste opdracht plaatsen is een vak. Quick wins leiden vaak tot long losses. Het feit dat een interimmer tijdelijk is, betekent niet dat de gevolgen van zijn/haar inzet niet voor langere tijd voelbaar zijn.

Een interimmer is meer dan een CV, een organisatie is meer dan een functieomschrijving. Ik wil graag de mensen kennen, gezien hebben, met wie ik werk en die ik voorstel. Meer is ook niet altijd beter. Liever een aantal opdrachten laten gaan en juist volmondig ‘ja’ zeggen als je echt die topper hebt gevonden. Het beste netwerk trekt de beste mensen aan, daar is niks tijdelijks aan.

Rutger van der Laan

Door: Rutger van der Laan