Het jaar 2017 was een enerverend jaar, een doorbraakjaar voor SQIQ. Verhuizing naar het Olympisch stadion, uitbreiding van kantoorpersoneel, verdubbeling van het aantal lopende interim opdrachten… Wat 5 jaar geleden begon als een startup, en ‘new kid on the block’ in de digital markt, is inmiddels uitgegroeid tot 1 van de bekendere digital recruitment bureaus. De verwachting van Rutger is dat SQIQ in 2018 de huidige groei doorzet: ‘Eind 2018 zullen 50 digital interim professionals via SQIQ aan het werk zijn’. 

Amsterdam, 9 januari 2018

1. Waarom focus op Online Marketing & E-commerce?

Ik vind het interessant om in te schatten waar krapte gaat ontstaan en daarop in te spelen, wat ik binnen verschillende markten heb gedaan. Toen ik voor mijzelf begon, heb ik mij voorgenomen om te gaan werken met mensen waar ik persoonlijk ook echt mee klik. Gezien de verwachte groei van de digital markt, waarin veel enthousiaste en innovatie- en ontwikkeling gedreven mensen werken, was die keuze snel gemaakt. En dat blijkt ook de goede keuze! Deze markt belooft nog lang niet uitontwikkeld te zijn, alsmede daardoor de doorontwikkeling van SQIQ ook niet.

 2. Hoe bouw je een band op met opdrachtgevers, en hou je deze ook vast?  

Door de keuze te durven maken om minder opdrachtgevers meer aandacht te geven. Als ik moet kiezen tussen het plaatsen van 5 kandidaten bij 1 bedrijf of 10 bij 10 verschillende bedrijven, dan kies ik altijd voor het eerste – ook al verdienen we daar op korte termijn misschien minder mee. Diepgang creëren bij vaste opdrachtgevers maakt het werk leuker, gemakkelijker en bovendien bouw je er langer durende relaties mee op. Ik hoop vooral dat de band die wij opbouwen met onze opdrachtgevers en kandidaten ‘echt’ is, gebaseerd op wederzijdse gunning vanuit relatie en daarmee is zo’n band automatisch blijvend.

3. Wat maakte het afgelopen jaar anders dan anders, waarom boekte je juist nu succes?

Ik ben dichterbij mijn overtuigingen gebleven. In alle eerlijkheid: from scratch een nieuwe business opzetten, in een nieuwe markt, brengt uitdagingen en daarmee ook onzekerheden met zich mee, waardoor ik niet altijd mijn eigen koers voer. In 2017 ben ik na een aantal jaar zoeken naar de juiste focus en werkwijze ‘simpelweg’ gaan kijken naar waar ik in geloof en heb ik die overtuiging dagelijks nagestreefd. Tegen de stroming in van het groeiend aantal onpersoonlijke en agressieve recruitment werkwijzen, maakt denk ik dat we nu juist onderscheidend zijn. De resultaten liegen er in ieder geval niet om :-).

4. Waar zie je jouzelf en SQIQ over 5 jaar?

SQIQ moet een kwaliteitstempel zijn voor het beste personeel in de digital markt. Ik geloof in keuzes durven maken, zodoende zullen we niet verbreden en juist vasthouden aan het nastreven van excellentie binnen het digital specialisme.

Dit is in lijn met mijn persoonlijke missie om het imago van ons vak goed te doen, met focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ik haal er plezier uit dit ook over te brengen op nieuw recruitment talent, door hen dezelfde kansen te geven die ik in mijn carrière heb gekregen en zo het maximale uit mijzelf en mensen om mij heen te halen. Misschien zet ik daarna nog wel eens een ander label op, met dezelfde overtuiging en een andere focus.

Door: Quirijn de Geus