Jaron is sinds september in dienst bij SQIQ. Hij deelt middels deze column zijn eerste ervaringen met een voor velen onbekende branche. Hierbij een kijkje aan de andere kant van de sollicitatietafel.

In de afgelopen periode heb ik kennis gemaakt met het vak van ‘arbeidsbemiddelaar’. Wat mij opvalt, is dat een groot deel van deze wereld zich online afspeelt. Het is een opwindend spel van hide-and-seek tussen de perfecte interimkandidaat en de bemiddelaar.

In de chaos van de digitale jungle is het lastig om de parels eruit te vissen. Met LinkedIn als voornaamste bron wordt er gestructureerd gezocht naar toppers, die een bedrijf (tijdelijk) sterker kunnen maken. Het blijft echter online, dus wat een parel lijkt te zijn kan ook een kraal blijken.

De werkwijze van SQIQ bewijst dat het verschil tussen online en offline in sommige gevallen erg groot kan zijn. Extravert achter de computer, maar introvert in gesprek, is een veel voorkomende case. In de e-commerce vijver, waar SQIQ in vist, lopen de typen mensen zeer uiteen; van de gladde babbelaar tot stille kluizenaar.

De beste kandidaat scouten, geeft dan ook een heerlijk gevoel – het is alsof je net de nieuwe Cristiano Ronaldo hebt gevonden bij een club, waar niemand ooit van gehoord heeft. Het is een intensieve zoektocht, waarbij zowel de interimkandidaat als de klant centraal staat. Het is aan twee kanten sales, met moordende concurrentie die altijd op de loer ligt en die er niet altijd hetzelfde kwalitatieve streven op nahouden.

In dit oorlogsgebied van de bemiddelingsbranche heeft de interimbemiddelaar een nobele taak: je bent een mediater in een beginnende relatie, online dating voor bedrijven en hoger opgeleiden. Tot nu toe lijkt de rol van bedrijfscupido mij op het lijf geschreven.

Door: Jaron Blonk