Meet Evelien Nederhoed

 

Evelien Nederhoed startte direct na haar studie Communicatie haar eigen tekst- en communicatiebureau. Ze specialiseerde zich in SEO-tekstschrijven en contentmanagement. Inmiddels heeft ze voor uiteenlopende opdrachtgevers haar skills in de praktijk mogen brengen. Zo werkte ze voor RTL Nederland, GAMMA, Centraal Beheer en Schouten & Nelissen. Onlangs migreerde ze daarnaast via SQIQ vijf websites van ABN AMRO Private Banking International. Haar passie voor content komt bovendien tot uiting op de website van Yogability (www.yogability.nl). Een nieuw functionalyogaconcept dat ze samen met haar man Sebastiaan – militair en yogadocent binnen Defensie – heeft bedacht. Op deze website Evelien kan zij naar hartenlust experimenteren met actuele contenttrends. Zo biedt het platform (gedeeltelijk online) instructeursopeidingen, e-learnings, artikelen en video’s aan. Maar om mensen naar je website te loodsen, heb je wel de juiste content nodig. Welke contenttrends voorziet zij in 2021?

 

Mix met beleving

“Corona heeft ons leven volledig op zijn kop gezet. Digitale platforms en verkoopkanalen hebben een enorme boost gekregen. Zo meldde het CBS dat de online verkoop in het tweede kwartaal van 2020 met maar liefst 75% is gestegen. De verwachting is dat deze groei aanhoudt. Zaak dus om hier op in te spelen met de juiste content en een optimale contentmix. Van artikelen en cursussen tot webinars, video’s en podcastafleveringen. Om de ROI met content te stimuleren is contentbeleving het uitgangspunt. Dit houdt in dat uiteindelijk de gebruiker moet vinden wat zij zoeken om op je website te blijven. De content moet naar meer smaken. Alleen op deze manier gaat de gebruiker de verkooptrechter in.”

 

Webinars en video

“Evenementen of bijeenkomsten kunnen we voorlopig nog wel even op ons buik schrijven. Dit betekent dat veel bedrijven uit noodzaak webinars en video zijn gaan maken. En deze trend zal nog wel even aanhouden. Sterker nog: veel bedrijven hebben nu de eerste stappen gezet. En zullen deze niet snel terugdraaien. Daarom denk ik dat videomarketing, maar ook het aanbieden van webinars en podcasts verder groeien in 2021. Video en webinars namen overigens al voor de pandemie in populariteit toe. Vooral de jonge(re) doelgroep heeft een duidelijke voorkeur voor video. Voor deze middelen geldt dat het een effectief medium is om de boodschap over te brengen en mensen te informeren. ”

 

 

Community’s bouwen

“Veel mensen missen in deze bijzondere tijden verbinding met elkaar. Dit maakt dat zij op zoek gaan naar andere manier om te connecten. Bijvoorbeeld via de digitale snelweg. Als contentmaker kun je op dit gevoel van gemeenschapszin inspelen. Creëer een plek waar mensen snel informatie en antwoorden kunnen vinden. Een plek waar ze ideeën van elkaar tegen het licht kunnen houden en problemen oplossen. Of nieuwe mensen kunnen ontmoeten die hun passies en interesses delen. In welke vorm je je community kunt bouwen? Voor ons merk Yogability werken we onder andere met appgroepen voor onze instructeurs in opleiding, een online forum, een database met video’s en meer.”

 

Podcasts

“De podcast neemt een steeds belangrijkere plek in onze samenleving in. Veel mensen en bedrijven zijn er al mee aan het experimenteren, maar ik verwacht dat deze trend zich doorzet. Waarom podcasts zo succesvol zijn? Podcasts kun je luisteren zonder dat het je veel moeite kost. Anders dan bijvoorbeeld een artikel. Je kunt naar een podcast luisteren terwijl je de was opvouwt of de hond uitlaat. Niet voor niets verwacht ik dat de podcast veel meer als aanvulling op blogs of artikelen zal worden gebruikt. Met een podcast kun je je expertise tonen en je merk onderscheiden. Het schijnt overigens zo te zijn dat websites die podcasts aanbieden door Google worden beloond. Dit omdat mensen langer op de site blijven en eerder doorklikken. Overigens heb ik voor mensen die met podcasts willen beginnen een speciale website opgericht met tips en tools: www.startpodcast.nl.”

 

SEO

“SEO is en blijft belangrijk. Ook in 2021. De roep naar hoogwaardige content wordt echter groter. De hoeveelheid content op het wereldwijde web wordt immers groter. Dit houdt in dat het noodzakelijk is om een solide SEO-strategie neer te zetten. Plus een gedegen trefwoordenonderzoek te doen om langetermijnkansen te vinden. Zorg dat je de juiste long-tail-zoekwoorden eruit vist. Of misschien wel een uniek begrip in de markt zet waar mensen naar gaan zoeken. Kijk vooruit en spring in op kansen.”

 

Evelien voorspelt onder andere bovenstaande vijf contenttrends. Daarnaast zullen er ongetwijfeld nog veel meer zijn. De onderneemster plaatst echter wel een kanttekening. “Inspelen op contenttrends en het aanbieden van goede content staat of valt met de juiste planning. Door met een contentplanning  te werken weet je ruim van tevoren welke content je gaat maken. Daarna werk je de content uit en plan je deze in met behulp van een scheduling tool. Op deze manier voorkom je last minute stress. Ook leer je bewuster na te denken over wat je wilt delen. Ook blijf je door regelmatig interessante content te delen onder de aandacht. Door vooruit te plannen kun je in drukkere tijden consistent je content aanbieden. Daarnaast kun je je beter focussen op de doelen die je wilt behalen.”

 

Zit je met een specifiek strategisch vraagstuk, heb je tijdelijke interim ondersteuning nodig of hulp bij het vervullen van een vacature? Contact ons via info@sqiq.nl of +31208006004 en wij verbinden je met de juiste professional. We Make Your Digital Work!