Gepubliceerd door Freek van der Zwet op 10 september 2018

ROBOCOPY: data driven copywriters schieten met scherp

Freek van der Zwet

Als copywriter ben je tegenwoordig bijna half mens, half machine.
Een beetje zoals officer Murphy in RoboCop, maar dan gelukkig zonder al het bloed en geweld.
Hoewel de beste teksten nog steeds uit mensenhanden komen, krijgt technologie een steeds dikkere vinger in de pap.
Moeten tekstschrijvers zich zorgen maken? Of laat de copy-apocalyps nog wel even op zich wachten?

Back to the future
De tijden dat autocorrectie nog gewoon een tik op je vingers met een liniaal was, zijn allang voorbij. Typmachines en Tipp-Ex werden vervangen door Word en backspace. De Dikke Van Dale door de digitale Van Dale. Die hulpmiddelen maken ons werk zeker makkelijker, maar goede schrijvers beheersen hun tools en niet andersom.

Van Aristoteles tot Eminem
Copywriten is veel meer dan een foutloos stuk op papier zetten, een ijzersterke kop maken of puntige woordgrap verzinnen. In goede tekst klopt alles, en dat begint met structuur, emotie en logica (bedankt nog Aristoteles!). Vermijd lijdende vormen, modale werkwoorden en naamwoordstijl waar mogelijk. Verlies je niet in tangconstructies, woordherhalingen en vraagzinnen. En check vooral eens hoe rappers ritme en klanken gebruiken om hun copy de perfecte flow te geven.

Gedreven door data
Maar genoeg over techniek, laten we het over de invloed van technologie hebben. Naast de digitale tools die we elke dag gebruiken, wordt ook onze branche steeds meer beïnvloed door big data. Google, Microsoft en andere techreuzen maken elk detail van ons werk vind- en meetbaar. Schrijven is daardoor geen eenrichtingsverkeer meer. Je krijgt steeds vaker directe feedback voor je kiezen, in de vorm van keiharde cijfers en statistieken.

Lezers in het vizier
Als je wilt weten hoe goed je online copy écht is, hoef je alleen maar naar het gedrag van gebruikers te kijken. Dankzij bakken data en uitstekende analytics-programma’s kunnen organisaties alles tot in het kleinste detail doormeten. Traffic trackers, click trough rates, likes en andere gegevens vertellen je precies wat je woorden waard zijn. Best confronterend, maar vooral razend interessant!

Scherpschieten met specialisten
Natuurlijk is copy niet de enige factor die het succes van een website, app of advertorial bepaalt. Alles begint bij een nuttig product, een dienst waar mensen op zitten te wachten of een boodschap die het klikken waard is. Daarnaast heb je weinig aan goede content als je doelgroep deze niet kan vinden. Of wanneer kraakheldere informatie wordt gepresenteerd in een verouderde online-etalage. Daarom werk ik tegenwoordig vaak samen met onder andere designers, developers en data-analisten. Echte specialisten die voor gelikte pagina’s zorgen, traffic verhogen, ads inkopen, klikgedrag analyseren en alles A/B-testen. Door onze krachten te bundelen, maken we ons werk sprint voor sprint steeds een stapje beter.

Terminator-scenario?
Veel mensen vrezen dat hun baan wordt overgenomen door een robot of slimme software. En als ik het nieuws mag geloven, moeten schrijvers ook oppassen. Toch denk ik niet dat er binnen afzienbare tijd een computer op mijn stoel zit. Spelling en grammatica kunnen knappe koppen straks vast wel in een algoritme vatten. De lessen van Aristoteles zijn misschien ook nog wel te programmeren. Maar voorlopig kunnen wij copywriters onszelf op belangrijke punten blijven onderscheiden.

We moeten gewoon onze specialistische spierballen tonen, intensief samenwerken met datacollega’s en uitblinken op gebied van creativiteit, communicatie, gezond verstand en commercialiteit. Zo stellen we die copy-apocalyps nog wel even uit!

Freek van der Zwet, Tekstwerf


In lijn met ons doel voor de komende periode, om meer te fungeren als kennispartner via een stevigere inhoudelijke positionering, vragen wij interim professionals uit ons ‘best off’ netwerk om hun kennis te delen via gastblogs zoals deze. 
 
Tevens een mooie manier voor interimmers om onder de aandacht te komen van honderden opdrachtgevers en mede-interim professionals, doordat wij ze publiceren op onze site en delen via social media en mailings. 
 
Ben jij een interim professional (to be?) en wil je graag een keer iets schrijven over jouw expertise? Stuur een mail naar online@sqiq.nl, dan nemen we contact met je op om te bespreken hoe we jouw artikel het beste kunnen vormgeven. Misschien staat jouw gastblog binnenkort ook te shinen op onze website, social media en mailing! #SQIQBlogs
Door: Freek van der Zwet