Mijn vorige update begon ik met de woorden ‘de coronacrisis houdt ons (werkende) leven al een tijd in z’n greep’. Dat belooft nog wel even zo te blijven… Graag deel ik weer mijn ervaringen, nu we middenin ‘het nieuwe normaal’ zitten. Een term waarvan mijn haren overeind gaan staan, dus laat het je niet afschrikken gewoon door te lezen ;-). Hopelijk geeft deze update onze interimmers wat houvast en blijven opdrachtgevers ons ook in deze tijden vinden, als ze willen worden ontzorgd.

Allereerst, ik krijg wel eens te horen dat de sporadische blogs die ik schrijf, niet helemaal ‘mij’ zijn. Dat klopt! Net als ‘het nieuwe normaal’… Als er sprake is van afstand, dan ben ik niet op mijn best. De reden dat ik in deze business zit, is voor de omgang met mensen. Energie delen via mensen, meerwaarde creëren voor mensen, mensen doorgronden, mensen verrassen. Daar doe ik het voor! Dat is heel lastig, vind ik, over te brengen in een blog. Een blog is eenzijdig, terwijl ik word gevoed door interactie. Die interactie mis ik dus ook in het nieuwe normaal en de afstand die hiermee gepaard gaat. Toen ik pas ergens las over de ‘Zoom burn-out’ (laat dit alsjeblieft niet het Dikke Van Dale-woord van 2020 worden), wist ik het zeker: ‘echt’ contact doet – in ieder geval mij – leven.

Maar welke keuze hebben we? Voorlopig blijft het zo, en moeten we het ermee doen. Zo simpel is het ook. Wat dat betreft is de knop bij ons om. Kan het niet face to face, dan kan het alsnog via videogesprekken en (vele) telefoontjes. Het voordeel hiervan is dan wel weer dat we veel meer mensen te woord kunnen staan, veel meer werk kunnen verzetten. Dat is meteen mijn brug naar het volgende, want van meer werk verzetten is zeker sprake!

Nee, we kunnen er niet omheen dat het aantal aanvragen naar digital interimmers is afgenomen. Logischerwijs is het aanbod aan online marketing & e-commerce professionals nu juist ook extra groot. Binnen no-time reageren er met gemak meer dan honderd (ja, echt!) kandidaten op de aanvragen die we namens onze opdrachtgevers uitzetten. Al die kandidaten te woord staan is veel werk, en kost veel tijd. Voor de coronacrisis was het omgekeerd, toen was het zoeken naar die speld in de hooiberg. Toch blijkt onze werkwijze ook in deze nieuwe tijden gelukkig effectief: altijd resultaat, zonder tijd  te verdoen. SQIQ filtert de beste passende kandidaten uit het grote aanbod, zodat onze opdrachtgever snel door kan. Voor onze opdrachtgevers betekent dit dus flink wat tijd besparen door de voorselectie uit te besteden. Zo lever(d)en we meerwaarde in een krappe markt. En zo blijft onze kwalitatieve selectie ook nu van meerwaarde, met bijna 100% score op de aanvragen die we de afgelopen periode hebben binnengekregen!

Naar die kwalitatieve aanvragen moeten we dus wel steeds beter zoeken. Des te dankbaarder zijn we daarom voor de opdrachten die ons nu gegund worden. Bij deze, dank aan de opdrachtgevers die ons dit vertrouwen geven! De boodschap voor onze interimmers is dat er wel degelijk werk is, alleen helaas in veel mindere mate. Je onderscheiden is nu extra uitdagend, maar juist nu onderscheidend zijn is ook dé manier om op te vallen. Hier denken we graag over mee, dus schroom niet ons te contacten. We zitten in deze business voor zowel opdrachtgever als kandidaat.

Graag sluit ik af met waarin in geloof, wat ‘keeps me going’. Ik geloof dat er altijd vraag zal zijn naar mensen. Na deze coronacrisis zet de flexibilisering van de arbeidsmarkt gewoon door. Hetzelfde geldt voor de digitalisering, die nu al niet meer te stoppen is. Daar heb ik vertrouwen in, en daar zijn wij klaar voor. Dat is waarin we elkaar vinden: digital is groeiende, interim is groeiende, en dus zullen we snel weer samen groeien! Dat is de stip, daar werken we naartoe.